Amikor először nekiugrottam, bizony nem volt egyszerű. De ez is csak egy technológia, van aki magas szinten műveli, van aki nem annyira. Plusz előfordul olyan, hogy a programozó lustább mint amennyire igényes 🙂
Sokféle címsort (URL-re gondolok) sikerül összehozni, hiába mindannyian ugyanazt a technológiát használják. Vajon melyik a leghasználhatóbb? Íme három példa:
http://www.xxxyyyzzz.hu/site/shop/classic.html;jsessionid=ac112b1d1f43488d775
cdff94bf785e0bc7838bcd07e.e3iKaNePch4Re3yOaxyNaxaSbi1ynknvrkLOlQzNp65In0
http://xxxyyyzzz.hu/index.php?site=2
http://www.xxxyyyzzz.hu/bolt/piros.html
és van egy negyedik, amikor elmaszkolják a címet, simán mindig csak a domain látszik, valahogy így:
http://www.xxxyyyzzz.hu/
Ez eset teljesen alkalmatlanná teszi az oldalt a korrekt értelmezésre, könyvjelzőt nem lehet csak a főoldalra mutatót elhelyezni, stb. Nem javaslom, csak ha nagyon fontos oka van…
De a harmadik az nem is php! – mondhatná a figyelmes szemlélő, pedig dehogynem. Csak éppen nem annak néz ki…
Ugye mennyire más az egyik meg a másik? A második verziót akkor alkalmazzák előszeretettel a versenyzők, amikor sokat változik a tartalom (ügyfél áttesz egy kategóriát a másikba), de az oldal struktúrája nem. Így a címek maradhatnak, a feltöltött tartalom változik. De nagyon hibás a szemlélet, nem veszi figyelembe hogy a keresők egy adott oldalt valamilyen tartalommal már elmentettek, ezzel tovább kavarni nem biztos hogy érdemes (lehet, de nem kifizetődő).
A „beszédes” php címsor sok dologban segít. Mondjuk amikor a látogatottsági statisztikát böngészi a cégvezető, nem fog felhívni minden egyes tételnél, csak pontosan addig ameddig a címsorban az áll: site=6 . Ha az lenne hogy site=sarokcsiszolo, nem csezsegetne…
Vagy ugyanígy hasznos annak aki elteszi a könyvjelzők közé az oldalt és (php oldalaknál gyakori hiba) minden aloldalnak ugyanaz a title tagja, így szépen nem lehet kitalálni hogy ugyanazon az oldalon könyvjelzett három tétel közül melyik micsoda. (és ez akkor ciki ha a tanulatlan versenyző bejelölt magának egy szuper éjjellátó szettet, a nagymaminak egy kedves hímzett párnát, kedvesének pedig egy aranyos vibrátort. És meg szeretné mutatni faternak hogy mit fog kérni Karácsonyra….
Az alábbi általános tanácsaim lennének a php fejlesztők felé:
– legyen a php címsor „beszédes”
– ha megoldható, akkor akár html címsornak is kinézhet
– nem kell túlbonyolítani a session-öket
– a session id ne legyen része az URL-nek, hiszen innentől a cookie-k törlésével elvész a könyvjelző tartalma
– egy tartalom egy URL (hogyan lehet akkor deep linket elhelyezni egy hirdetésben ha mindig változik az oldal címe?)
Ráadásul nem árt egy fontos dolgot tudni: Abban a pillanatban amint az URL-nek része az a bizonyos kérdőjel ? a Google robot belassít. Azon egyszerű oknál fogva, hogy nem szeretnék egyterjedelmes php oldal szerverét bedönteni csak azért mert a robot szeretné leindexelni az oldalt. Így lazán tarthat napoking amíg a Google frissít egy sokezer oldalas weblapot. (vigyázat, egy kellemes shop simán tud sokezer oldalas lenni!)
Tudom, most egy szakértő php programozó felháborodik, hogy akkor így vagy úgy nem lehet teljes egy adatbázis, nem lehet ezt vagy azt. Tudom, vannak más szempontok is. Csak szeretném jelezni, hogy a legfontosabb szempont a használhatóság, mert a többi is ebből következik majd. Vagyis a weboldal mint image vagy PR eszköz, bolt, katalógus, stb, stb, sb. És lássuk be, a programozás hasonlóan a reklámgrafikához, alkalmazott művészet.
Hiába, a szebb nem mindig jobb…