Online kereskedelem 2012 december

Mondhatnám azt is hogy szakmai ártalom, de elég sokat vásárolok online. Főleg magyar online boltokban, de sokszor külföldről is. Ezen kívül a Vaterán vásárolok, néha eladok apróságokat.

Az esetek nagy részében meglepően jók a tapasztalataim. Gyors és korrekt eladók a Vaterán, eBay-en, kimondottan gyors eladók a magyar neten (szerdán délután rendeltem nyomtatóba patront, és csütörtök reggel 9-kor csöngetett a futár). Az utóbbi időszakban vásároltam merevlemezt, patronokat, tintát, írószert, telefontartót, csomagtértálcát, ajándékot, ki tudja még mi mindent.

A szűk keresztmetszet a posta, aki szerencsére teret veszít, korrekt és gyors futárcégek viszik ki a termékeket. Ugyanígy, amikor én indítok valamit, kihagyom a postát, a futárcégek szinte ugyanannyiért szállítanak, de legalább házhoz jönnek. És abban az árban még az Áfa is benne van…

Vannak negatív tapasztalataim is. Az egyik (nem annyira gáz, de említésre méltó) egy irodaszer áruház (nem kicsi ráadásul). A megrendelt cuccok egy része nem volt raktáron (vagyis nem valós raktárkészlettel dolgoznak), nem annyit számláztak amennyit terheltek a céges kártyára (kizárt hogy újra vásárolok náluk, több időt töltök el az adminisztrációval, mint ha autóba ültem volna, és elmegyek bevásárolni).

Az igazán megdöbbentő azonban az utóbbi két eset volt.

Az első egy helyi fotós cég, akihez fel akartam tölteni a fotóimat kidolgozásra. Másfél óra alatt nem ment fel kettő(!) darab fotó, feladtam. Autóba ültem, elmentem a boltjukba, ahol a NEM netes áron megrendeltem a képeket (laza 30%-kal magasabb áron). Megemlítettem hogy nem sikerült feltöltenem a képeket, sem a html, sem a flash felületen. Erre a boltos (tulajdonos mint kiderült) arrogánsan és magából majdnem kikelve mondta, hogy AZ PEDIG MŰKÖDIK. Rámutatatott a csomagokra a pult mögött, hogy azok MIND online megrendelt képek. A hiba a gépemmel, vagy a netkapcsolatommal van – jelentette ki. A rendszergazda aki fejlesztette a felületet, az elmondta neki, hogy ha a kapcsolat megszakad akármilyen kis időre is, akkor nem lehet feltölteni a képeket. 

Nem erősködtem, minek. De kilépve az üzletből mégiscsak nyugtalanított a gondolat. Mit tesz egy olyan boltos, aki ÉRTI, hogy a vevő a fontos, belőle van megélhetése? Elsőként megköszöni, hogy vettem a fáradtságot, és jeleztem a problémát. Hiszen ha valaki nem tud feltölteni képet, és nem rendel, akkor lehet hogy van odakinn más is aki így járt, és az elvesztett üzlet. De lehetséges az is, hogy akinek nem sikerül a feltöltés, az egy digitális analfabéta (magamat nem sorolom közéjük), akkor viszont a vásárlói panasz számára egy LEHETŐSÉG, hogy kiderítse, miként lehetne MÉG HASZNÁLHATÓBB, okosabb felületet fejleszteni.  De ő nem ezt tette, közölte hogy a rendszer JÓ, valószínűleg elb4sztam valamit.

A másik eset egy vaterás vásárlás volt. Csütörtök délben leütöttem egy gyerekbiciklit. Gyönyörű kis bicaj, és bizony, a szezonja nincs itt, de remélem örülni fog neki a kicsi lányom KARÁCSONYRA.

Fel is hívtam az eladót, és kértem, hogy ha lehetséges, adja fel még ma (ezért rendeltem meg utánvétellel, és nem átutalással, mert nem akartam megcsúszni vele). Az eladó közölte, hogy sajnos ma már volt a POSTÁN, ő nem fogja feladni a terméket, csak holnap. De akkor nem ér ide karácsonyra – mondtam, ha nem tud elmenni a postára, hívjon futárt, fizetem a költség különbséget (könnyű vállalás volt, nem lehet több mint 1.000 Ft). Ő erre közölte, hogy nem foglalkozik futárral, nem ismeri őket. Rendben, rendeljen Vatera futárt, azt a felületen lehet rendelni, kimennek. De azt sem, csak azt hajtogatta, hogy ő nem fog ezzel foglalkozni.

Pár telefon, visszahívtam, és mondtam neki, hogy utolsó ötletem, hogy 24-én kora délután a család felénk tartva kitérőt tesz (kis településen van a bolt, szerintem a posta sem lehet messze a bolttól, mindegy), szóval beugranak érte. Nem hajlandó bemenni a boltba 24-én, a szeretteivel akarja tölteni. Rendben, értem én, én is, de KARÁCSONY van, valami kis rugalmasságot kérek, egy gyerek ajándékáról van szó. Nem és nem.

Ami meglepett, az az eladó hozzáállása volt (meg a hangnem). Felajánlottam több megoldást, egyet tudott ő mondani, hogy üljek autóba, és menjek el érte (160km oda-vissza, persze).

A végén kínomban azt mondtam hogy jó, adja fel pénteken, ideér a két ünnep között, odaadjuk később neki (lesz még sok más ajándék a rokonoktól). Erre közölte hogy nem, mert akkor biztosan nem fogom átvenni, most már csak akkor küldi ki, ha előre utalok neki… (arcom.jpg)

És egyszer csak kibökte: Elege van abból, hogy mindent neki kell csinálnia. A rendelő csak megrendeli, fizet, és azt hiszi hogy neki semmit nem kell tennie? Tegyen a megrendelő is valamit, ha meg akarja kapni a terméket!

És ennyiben maradtunk. elbukott egy üzletet, feltételezem nem nagy dolog neki, ha ennyire nem érdekli.

Amit viszont nem bírok szó nélkül hagyni: Körülnézek, és azt látom, hogy nehéz, válság van régóta, és a kereskedőknek sem megy jól. Az online világ ismeretlen sokuknak, de azt már látják, hogy az eladásaik egy része egyszer csak köddé válik. Mert megveszik az emberek online. Egyszerűbb, sokszor olcsóbb, praktikus. Sok kereskedő nekilátott, belevágott, online is tolják. De ugyanazzal a mentalitással, mint eddig, ez nem fog menni. Már nem az egyetlen fotósbolt a városban (ahol lehet mogorva, mert úgysincs másik lehetőség), nem az egyetlen eladó a Vaterán (ott nyomul ezer másik, aki ügyesebb kedvesebb, gyorsabb, ismeri a futárszolgálatokat, stb) 

Az ilyen kereskedők panaszkodnak leghangosabban, hogy a válság, az Európa, a kormány, meg mindenki csak őket sújtja. Nem tudom sajnálni. Őket biztosan nem.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink