Szósölmédia

Mostanában ezzel a szociális médiával tele a szaksajtó, erre pörög lassan mindenki, mobiltelefonokat élesítenek a használatára, csomagokat adnak el vele, (twitter autót csinált a Ford – mivaaaan? és olyan bazzvörd lett, hogy csak na. iwiw, fészbúk, twitter, amit akarsz. Minden magára valamit adó technológiai befektető azt keresi hogy hová passzolhatna el egy pár milliárdot szósölmédiában (na jó, ez nem igaz).

Fújják a lufit, fújják, de van egy olyan érzésem hogy egyszer ki fog pukkanni.

A Social Media az évtized felfedezése. Nagyszerű lehetőség újra felvenni a kapcsolatot a középiskolás barátokkal, elvesztett régi szerelmekkel (na jó, azokkal nem mindig), de mindenesetre jó. Már akinek. Mert kialakult azok köre akiknek elege lett, és “virtuális öngyilokkal” szépen törlik magukat a közösségi hálóról. Momentán én is megnyomtam a radír gombot az iwi-en, amikor befutott a 100.000. MLM ajánlat valamilyen régi ismerőstől, plusz már olyanok is ismerősök akartak lenni, akiknél a közös ismerősök közül sem emlékeztem senkire.

Node persze, lehet fanyalogni, miközben emberek milliói lógnak a facebook-on (Magyarországon valamikor ez év közepén lépte át a magyar netezők egyharmadát a regisztráltak száma). Plusz hajlamosak vagyunk elfejelteni hogy a twitter és a facebook mellett azért weboldalak és applikációk százai (ezrei?) tartoznak a social media bővös körébe (foursquare, gowalla, flipbook, sorolhatnám). Vagyis amit mondani akarok, az nem az, hogy nincs pörgés a témában, nincsenek ott ezrek és milliók, hanem mindjárt kifejtem.

Az online marketing lényege, hogy hasznos, értékes forgalmat hozzunk a weboldalra (legtöbbször ez a cél), vagy érdeklődéseket, vásárlásokat generáljunk. És persze a hirdetőket (érthetően) olyan területek érdeklik amelyek sok ember vonzanak, sokan ott vannak. De ebből a logikából kimarad egy nagyon fontos dolog. Amíg a keresőkbe az emberek egy adott szándékkal mennek (továbbkattintást, linket keresnek, navigálnak, információt keresnek, vagy vásárolnának valamit), addig a social média NEM erre való. Ott az emberek egy egészen más céllal jelennek meg, nagyon ritka a tranzakció.

Vagyis alaphelyzetben nem felel meg jól a hirdetői céloknak.

Persze az online jelenlét nem mindig azonnali eladásokra, azonnali tranzakciókra “utazik”. A brandépítés, PR, ezernyi más ok is lehet amiért valaki az online területen szeretne hirdetni/jelen lenni. Nekik jó a jelenlét, a rajongók, a lájkolás, stb.

Egy pillanatra a lájkról, és követőkről. Egy, a témában ismeretlen ügyfélnek könnyű beadni, hogy a Like gomb, vagy a követők száma micsoda nagy dolog, de azért valljuk be, attól mert lájkoltam egy cikket, lehet hogy holnap már nem emlékszem rá hogy miről szólt, attól mert beikszeltem egy követést (mert tetszett), nem biztos hogy én attól szeretem azt a márkát, vagy akár vásárolok tőle.

Szóval érthető a hirdetői pörgés a témában, az emberek erre izgulnak, legyünk mi is ott! Na persze. Ez körülbelül az a magasság, mint amikor egy cég azt látja hogy a neten vannak az emberek, és gyorsan kitolnak egy weboldalt, mert az a menő mostanában. És csodálkoznak hogy nem ér semmit. Tipikus hiba, anélkül lép bele, anélkül fejleszt, hogy megértette volna miről szól, hogy a vevői miért mennek oda, és mit csinálnak, és azután, egy jól kialakított stratégia mentén, sok sok energiát (és pénzt) rááldozva ügyesen eljutott volna odáig, hogy érték az online jelenlét. Ugyanez a helyzet most a szósölmédiával, mert ez is egy hosszú út. És nem az a lényeg, hogy hová jutunk, hanem maga az út (Lao Ce után szabadon).

A social media igényel egyfajta hozzáállást, legfőképpen nyitottságot. Az a cég, ahol a PR-es egy ügyes hazugsággal tér ki egy újságírói kérdés elől, vagy netán hazudoznak egy termék hibájáról, az NE kívánkozzon az online social media térbe. Az emberek szétszedik mint éhes farkasok a bárányt. Nem oda való.

Vagy esetleg egy olyan cég, amely sz*rik az ügyfeleire, mert monopol helyzetben van, vagy éppen megteheti, az szintén ne akarjon lájkolást, mert az trendi. MÁV, BKV vagy a Picipuha nem ilyen brand-ek. Több sarat fognak kapni a nyakukba mint amire számítottak. És a kivonulás legalább akkora bukó mint a KIN volt a MS-nak (vigyázz, a link alatt hangosan induló site, így 2010-ben!).

Sajnos (vagy szerencsére?) a social media hirdetői oldalról egy nehezen megfogható, rengeteg erőfeszítést igénylő pálya. Szerethető márkák mint az Apple vagy a Starbucks belevághatnak, bár csak az elmúlt hónapojban mindkettőnek sikerült rendesen odacsapni a saját márkájuknak (a Starbucks a magyar rajongói facebook oldal törlésével, az Apple az iPhone 4 antenna gondjaival.) Vagyis még a (sok év alatt) jól felépített image-et is oda lehet vágni egy nap alatt, és indulhat minden elölről.

Ráadásul egy, az online felületen jelen levő cégnek onnantól JELEN KELL LENNIE. Kommunikálni, válaszolni, és csak nagyon finoman promózni. Nem nagy hanggal, csak éppen annyit amennyit a követők elbírnak. Őszinteség kifizetődő, vagyis ha sikerült valamit elkefélni, akkor azt be kell ismerni. És ez fájni fog. De sokkal kevésbé, mint ha kiderül az igazság.

És persze ott van a mérhetőség kérdése. Alaphelyzetben a hasznos forgalom generálása a cél, jöjjenek az emberek a weboldalra. Ez persze korrektül mérhető, ezernyi eszköz van már. Ha mérhető, akkor számszerűsíthető is. Vagyis tegyük fel, érkezik az oldaladra a facebook kampány kapcsán 1.000 látogató, akik (tegyük fel) ugyanolyan minőségi mutatókkal böngészgetnek mint az organikus vagy a fizetett forgalmad. (Ha nem, akkor korrigálni kell a látogatói számokat, vagyis ha fele annyi oldalt néznek, meg, vagy fele annyi minőségi konverzió születik ebből a forrásból, akkor fele értékű, vagyis mondjuk mintha fele annyi lenne a látogatások száma). Ha megvan, akkor a korrekció utáni számokat számszerűsítve (mennyibe kerülne ugyanennyi és ugyanilyen minőségű forgalmat mondjuk egy PPC kampánnyal generálni). Vagyis példánkban az 1.000 látogató PPC-ből átlagáron mondjuk hozható 50 ezer forintból. Többe került a SMM kampányod? Hááát, akkor drágán vásároltál.

Tudom, és értem, itt most jöhetnek a szkeptikus beszólások, hogy azt nem lehet jól mérni, hogy mit hoz egy cikk megosztása (de, szerintem lehet), vagy egy Mayor promóció a Foursquare-en (de, azt is lehet), vagy egy zenei fesztivál facebook oldala (de, szerintem azt is lehet), vagy a Like gombok (azt is lehet).

A mellékes hatást mérni valóban nehéz. De azt a többi online kampány formánál sem tudjuk jól mérni.

A brand építés PR hatását mérni nem lehet – na jó, ezt tényleg nem, de a TV reklámok hatását sem lehet ugyanennyire hatékonyan mérni.

A lényeg, és amit mondani akarok:

1, Nagyobb a lufi mint amekkorát (hirdetői szempontok szerint) ér

2, Mielőtt bekelezdesz egy SMM vagy SMO kampányba, gondold át 
– A céged alkalmas, felkészült rá?
– Még a céges autó sofőrje is tudja hogy mit csinál amikor gorombáskodik az utakon?
Te felkészült vagy rá? 
– Hogyan fogod mérni? Mik az elvárásaid?
– Kivel csináltatod? Milyen referenciákat tud felmutatni? (házon belül NE akard. Nem, nem elég egy facebook accountot létrehozni. De ha sikerült is felvenni egy SMO szakértőt, akkor tudd, neki a való életben nem sikerült, mert ha sikerült volna, akkor most 10x ennyit keresne, és nem akarna nálad dolgozni) Ha ilyeneket mondd, akkor még kávéval se kínáld, felesleges kiadás.

Tudom, most sokan nekem fognak rontani, hogy akkor ez mégis hogyan gondolom. Minden javító szándékú kritikát örömmel veszek, javítást, hozzáadnivalót a cikkhez még jobban. És igen, kicsit féloldalasan nézem a dolgot, és igen, ez egy teljesen szubjektív vélemény. Én így látom. Félresikerült, a létrehozójának arcába robanó kampányt már láttam párat, sikereset annál kevesebbet. Ez utóbbiak viszont legalább veszettül sokba kerültek.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink