10 dolog amit utálok (avagy félreértések a PPC körül)

Eég régóta tolom a PPC szekeret (a Google szerint az MCC-met 2.540 napja hoztam létre)

Screen Shot 2013-04-29 at 19.10.10

láttam már egy-két érdekes dolgot a szakmában. Ami a legjobban zavar, azok a félremagyarázott, félreértelemezett dolgok, amelyeket legtöbbször teljes meggyőződéssel állítanak emberek.

Összeszedtem egy párat (jöhetnek kommentben amiket kihagytam)

 

1, Ezzel aztán megoldunk mindent

Hogy ezt miért gondolják emberek, azt nem tudom. Sem ez, sem az ellenkezője nem igaz. Egy szar terméket leggyorsabban egy jó reklámkampánnyal lehet tönkretenni. Ugyanígy, ha eladhatatlan, vagy rosszul árazott terméket akarsz eladni, abban a PPC sem fog segíteni. A hirdetések alapja a jó (és eladható) termék.

Hasonló (és idetartozó) tévhit, hogy mivel a PPC főként eladási eszköz, ezért azzal olyan terméket is el lehet adni amit az emberek nem ismernek. Kipróbáltuk, legtöbbször nem működik. Itthon NAGYON ismert márkát külföldön hirdetve a kutya sem akart sok EURO-t adni a termékért (pedig tényleg jó termék).

A PPC hirdetések nem fogják pótolni az átgondolt marketing stratégiát, terméket, árazást, csomagot, a márkát, a PPC hatékonyan el tud ani egy, egyébként rendben levő terméket (vagy szolgáltatást – de a termék alatt ezt is értem, nem fogom ismételgetni magam)

 

2, Googe adó

Amikor először hallottam, kigúvadtak a szemeim. Mindezt olyan helyen, ahol a keresőhirdetésekkel komoly pénzt csinálunk a vállalkozásnak. Ugyan ROI alapon tervezünk, de nem hajlandóak kivenni a büdzsé megközelítést a tervezésből, akkor is van havi költési limit, ha azt semmi nem indokolja. Hiszen ha ez első 100Ft megtérülő befektetés, akkor addig emelem a költést, amíg a megtérülés maradt, és megéri, nem? Hát nem.

Nem adó, hanem tiszta matek.

 

3, Szerződjünk konverzió alapon 

Nem is olyan régen, egy leendő ügyfél kérése az volt, hogy szerződjünk konverzió alapon. A termék többezer €-s szolgáltatás, ő konverziónként beajánlott 7 centet 🙂 (persze később kiderült, a regisztrációt méri konverzióként, de akkor is).

Jelentem, részünkről akkor is belekerül az a sok óra munka, ha a termék nem eladható. És mi azt előre nem is tudjuk megmondani…

Ha van valamilyen múltja a hirdetéseknek, a historikus adatokból tudok becsülni, és beszélhetünk a részben konverzióalapú árazásban. De első nekifutásra nem. Sajnálom.

Honnan tudhatom, hogy a termék ára jól van kitalálva? Hogy a weboldal alkalmas a vásárlásra? Hogy az ügyfélszolgálat felveszi-e a telefont?

Szavazzak bizalmat annak az ügyfélnek aki épp most deklarálta, hogy nem bízik bennem?

(erről írtam már egyszer)

 

4, Most nem sikerült, de egy új ügynökséggel majd… 

Tapasztalatom szerint kétféle helyzetben kell azonnal nemet mondanom (udvariasan persze). Az első, amikor a megbízó az előző ügynökséget hibáztatja a sikertelenségért (ami persze megtörténhet), a másik azonnali találkozót és kampányindulást kér a megbízó.

“Előző ügynökség” belőlünk is lehet könnyedén.  Van olyan, hogy az ügyfél alkalmatlan a közös munkára, de – természetesen – az ügynökség kapja a nyakába az egészet. Óvatosan megyek bele ilyen helyzetekbe. Ugyan láttam olyat, amikor az előző csapat elképesztően amatőr munkát tett le az asztalra, de olyat is amikor profik csinálták, csak lusta profik (nem jutottak túl a keresőn). De volt olyan is, amikor az előző csapat is ügyes gárda volt, de nem sikerült sikereket elérni, egyszerűen a termék maga volt túl gyenge, rosszul marketizált, és amikor vége valaki venni akart, na az sem volt egyszerű…

A másik az a Last Minute feladat, az az ügyfél oldalán indikátora a fejetlenségnek.

Erről viszont már írtam.

 

5, Az IT tanácsadó majd megoldja 

Konkrétan annyira durván nem értik sokan hogy mit is csinálunk, hogy azon gondolkodtam, veszek félig festett kertitörpéket az udvarba, és amikor egy rokon/barát megkérdezi mit csinálok, azt mondom hogy kerti törpéket festek… Akkor talán nem hívnak fel amikor nem tud nyomtatni/ledőlt a Windows/nem tudja hogyan kell a telefonján zenét lejátszani.

Attól, mert a munkám nagy részét számítógépen végzem, én nem vagyok IT szaki. Lehet hogy több problémát oldottam meg már a gépen, mint az átlag felhasználó, de akkor sem tudok mindent. Főleg mert Mac-en dolgozom, a Windows-os problémák többségét már el is felejtettem, és bevallom, nem is akarok visszagondolni. De azért, mert a Google eszközeit használom, sem tudok egy Androidos telót belőni, a facebook-on sem tudom megoldani, hogy hogyan kell egy régi iskolatársat megkeresni, csak ezért mert a facebook-on hirdetünk.

Hasonló félreértés, amikor a keresőmarketing feladatok koordinálására az IT vezetőt bízza meg a cég, mert “majd ti IT-sek megértitek egymást”. NEM, ez NEM IT feladat, hanem marketing. Igaz, az IT-nak lesz része benne, de főleg a kódok elhelyezésében, nem pedig a kampányok kitalálásában.

Vagyis attól mert áram van benne, még nem biztos hogy meg tudjuk szerelni.

 

6, Óradíj 

A legtöbb esetben nem óradíjban gondolkodunk, de azért visszaszámolok óradíjra. Korrekt rendszerünk van, mérjük a feladatokon töltött időt, de azon órákat is amelyek nem közvetlenül az ügyfélhez kötődnek (előadás, oktatás, szakirodalom olvasása, egyebek). Szóval tudom, hogy bármi amit 5.500 Ft alatt vállalunk (per óra), az bukta.  De ha valaki ad egy megbízást 5 vagy 10 órányi tevékenységre, azt nem tudjuk ezzel a 20€/óra árral bevállalni, legalább 30-40€ óradíjat kell megállapítanom.

(és ez nem is sok, csak keress rá)

– orvos magánrendelése ahol ugyanúgy órákat kell várnom: 8.0000 Ft (15 perc)

– gázkészülék karbantartása: 20e Ft (1 óra, porszívót én adom)

– közjegyző: 5-10 percért sokszor több tízezer forintot kér (igaz, monopólium)

– ügyvéd: 10-50.000 Ft / óra (és ez itthon még nem is magas)

– autószerelő: 4-9.000 Ft / óra

És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy egy kóklernek 5x annyi órára van szüksége ugyanazon jó kis kampányt összerakni, menedzselni, mint nekünk, akik ebből élünk, ezt csináljuk napi 8-10 órában…

És utolsó gondolat: Vajon TÉNYLEG az ár számít? Akkor is, ha ügyesen kezelve a kampányokat a munkadíjunk többszörösét is meg tudjuk keresni az ügyfélnek?

(persze azt, hogy mi ügyesek vagyunk, azt csak akkor tudhatja meg ha már dolgoztat velük, ördögi kör, tudom).

 

7, Találkozzunk! 

Megértem és értem a személyes találkozás fontosságát. A túl sűrű “mítingelés” ellen meg kell szólalnom. Átbeszéltük a kampányt két hete, de most nemsokára indulunk, beszéljük át megint! Szerveztem egy meetinget ahol minden érintett fél ott lesz, gyertek (majd odaérek, és az érintett felek lemondták, autózhatom ismét 200km-t a jövő héten). A meetingek időgyilkos elfoglaltságok, számomra csak a végső esetben használható megoldások. Nem 1 vagy 2 ember idejét égeti, hanem egyszerre 5-6 emberét. Hatékonyságuk csapnivaló. De – meglepetés – sokszor az online meeting sem hatékony.

 

8, Küldtem egy levelet, olvastad? 

Ír egy emilt, majd 3 perc múlva felhív. Vajon melyik a felesleges kör? Gép előtt ülök egész nap, igen, kivéve ha éppen ügyféllel talákozunk, ebédelek, vagy éppen kimentem sétálni, kiszellőztetni a fejem. Vagy telefonálok. Vagyis az esélye, hogy egy 3 perccel ezelőtt küldött levelet elolvastam, nem több mint 50%. Viszont ha elolvastam, sem biztos hogy megválaszoltam, hiszen vannak prioritások, a fontos, azonnali dolgokat előre veszem, és szervezem a munkanapomat. Ha nem tenném, a te kampányod sem futhatna, hiszen szétesne a napom, és azzal foglalkoznék aki a leghangosabb. Ugye, neked sem lenne jó?

 

9, Átnézhetnétek ezt is, úgyis a gép előtt ültök egész nap 

Kedvességből tanácsokat adunk (onnantól lesz ez üzletszerű, ha nem kedvességből, hanem díjazás ellenében tesszük majd), hogy az Analytics beállításokban hogyan kéne pontosítani, mivel lehet ügyesebben mérni, esetleg egy-két alapszintű SEO tanácsot is adunk. A gáz akkor kezdődik, ha ezek innentől az alapfeladat részévé válnak, és ELVÁRJA az ügyfél, hogy bemenjünk, beállítsuk, oktassunk, stb. És nézzük át, úgysem nagy ügy. Kíváncsi lennék, mit mondana, ha megkérném, hogy nézze át a befektetési portfóliómat (nincs sajnos), vagy ha már úgyis ezt csinálja egész nap, beállíthatná a futóművet.

Nem szabad azt a lovat ütni amelyik húz. Ha kidől, megáll a szekér.

 

10, Nem kérek reportot, olcsóbb lesz?

Igen, olcsóbb. De ha utána mégis kérsz reportot, akkor kiszámlázuk. Meglepő, hogy mennyien gondolják azt, hogy rendszeres összefoglaló nélkül is jó lesz nekik, majd hetente kérik az írásos dolgokat (nem sokat, csak a fontosabb számok, heti és napi bontásban, pár grafikon, meg egy kis magyarázat hogy mi történt, mit láttok, Analytics mit mutat, egyéb kampányok eredményei, stb…)

Disclaimer: Nem szeretnék megsérteni senkit, a fentiek bármelyikében magadra ismertél kedves ügyfelem, ne haragudj meg, hanem gondolkodj el rajta, hogy vajon igazam volt-e. Ha igen, akkor ne haragudj. Nekem ez a blog a gödör, amibe belekiabálhatom a frusztrációmat 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink