Aki járt már Balin, az esetleg hallott már róla. Balin a balinéz újév előestéjén (Melasti) az emberekajándékokkal halmozzák el az isteneket és szellemeket. ezen a napon a legtöbb helyen körbehordozzák a gonosz szellemet ábrázoló óriást (ő az ogoh ogoh), és a végén elégetik. (pár kép erről). Hogy hogyan kerül mindez ide? Kifejtem rögtön, csak előtte egy történet.
Mint a helyi közösség egyik komoly munkaadója, a főnököm egy alkalommal úgy döntött, vesz a falunak egy ogoh ogoh-t. Már lyan sok éve nem volt nekik rá pénzük, most legyen. Olyan 600 dollár volt, plusz a szállítás, nem kis pénz. Megvolt, a falu egyszerűen boldog volt, elképesztő energiákkal készültek az eseményre, oda-vissza majdnem 12 kilométer cipelték a bábut, és a végén szertartásos meggyújtották (volna, ide is kellett kis segítség, mert benzin nélkül nem égett el 🙂 Nagyszerűen sikerült minden, a faluban boldogok voltak az emberek, a vendégeink is láttak egy igazi helyi ünnepet, szóval hűha.
Következő évben is volt nyepi (ez az újév), és felajánlottuk ugyanazt. De a falu nem kért belőle, egyszerűen csak a pénzt kérték el, mert azt mondták, hogy a maszkot megmentették az előző évből, és ők is tudnak építeni profi ogoh ogoh-t. Megkapták a zsét. Melasti estéjén beharangoztam a vendégeknek, hogy nagy látványosság lesz, több órás nagy menet, minden látványosság. felkészültünk, és elindultunk a főút felé. Amikor is jött a hír, hogy az eseménynek vége van. Nem értettem, eémentem, megnéztem, és az alábbi fogadott. A helyiek megcsinálták a szobrot, de nem sikerült jól, mert amikor felemelték, az első mozdulatnál megnyekkent, összetört. Erre az okosok úgy döntöttek, hogy akkor ennyi, meggyújtották, és véget is ért az esemény. 6 perccel a kezdés után. (előző évben több órás menet volt).
Ilyen az, amikor valaki eldönti, hogy nem is olyan nagy dolog az a papírszörny, olyat ők is tudnak.
És milyen az, amikor eldönti az ügyfél (mert hallotta már mi ez, és a keresztfia is megmutatta a neten hogy milyen egyszerű), hogy majd akkor kézbe veszi az edvördsz kampányokat. Rossz esetben azért (biztonság kedvéért) bevon egy ügynökséget, de jól megmondja neki,, hogy mely szavakra hirdessenek. És születnek a nagyszerű kampányok:
– szálloda: hirdessünk azokra a szavakra, hogy: hosszú hétvége, május 1, nyár
– építőanyagos cég: a kulcsszavaink: ház, építkezés.
– másik cég: a tartalomban milyen kulcsszavakra hirdetünk, azokat is kérjük bemutatni (érdeklődési kategóriákra, és remarketing listákra hirdettünk)
Ilyenkor beugrik nekem valami (Kisördög). Vajon otthon, a villanyszerelőnek is a nyakába liheg, és elmondja hogyan kellett volna? Vagy a fogorvosnál ugyanez?
(Belátom, ezek rossz példák, a villanyszerelőkre nem szabad bízni hogy hogyan oldja meg, az orvosoknak sem hiszem el elsőre amit javasolnak, túlságosan is maguk felé döntenek: a sebész műteni akar, a diagnoszta meg nem akar meggyógyítani).
Kéretik NEM félreérteni: a felkészült, szakmailag érdeklődő és képben levő ügyfélnél jobbat nem is kívánhatok magunknak, akikől szösszentem, azok a NEM felkészült, de mindenben magát szakértőnek valló altípusra értettem.
De akkor is, ez egy szakma, sok tudás és tapasztalat kell hogy egy kampány versenyképes és pénztermelő legyen.
Olyan beleszólni, kézbe venni, mint amikor a balinéz emberek ogoh ogoh-t akartak csinálni. De ők megtanulták hogy nem.
Te hogyan döntesz?