ELMÜ

Dátum: 2014. 01. 21.


Ezt a bejegyzésemet nehéz nem cégnévvel kezdeni. (szerencsére nem ügyfél).

Kezdem az elején. Amikor megjelent a lehetőség, szépen átálltam az elektronikus számla szolgáltatásra, ez mégiscsak egyszerűbb mindenkinek, nem kell postán csekkekkel sorban állni (azt is utálom), egyszerűen archiválható a gépemről, mindenkinek jó (a fáknak is).

Valamiért (már nem emlészem pontosan) de én a távszámlára szavaztam akkor, a közüzemi csekkjeink egy komoly részét azon keresztül kapjuk. Felhasználhatósági szempontból nem tökéletes, de ha megismertem, már el lehet rajta navigálni rendesen.

Január 2-án jött egy levél a az ELMÜ-től, hogy akkor ők innentől nem a távszámlán keresztül küldik, hanem a saját rendszerükből. (hurrá, most akkor nem két helyet kell figyelnem, hanem hármat: csekk, távszámla, elmü). Január 16-át írták határidőnek, hogy onnantól majd váltanom KELL (mert olyan opció, hogy maradni szeretnék nem volt). Sehol egy “bocsánat a kellemetlenségért amit ezzel okozunk”, vagy ilyesmi. Annyit tudtak kiemelni a levélben, hogy a szolgáltatás teljesen ingyenes (naná, hiszen nekik is pénzt takarít meg).

Eljött a nap (nem 16-a, hanem 21-e), amikor is befutott a levél arról a regisztrációról, amit ők hoztak létre nekem, a könnyen megjegyezhető https://ker.elmu.hu oldalon. A levél tárgya (nemröhög): Tömeges regisztráció aktiválás. (első hiba, annak aki kapja, ez nem tömeges, hanem csak neki egyedül probléma, időpazarlás, kellemetlenség. A levél egy embernek szól, minek odatenni hogy tömeges? Érdekli őt hogy még másik 300.000 ember kap ilyen levelet? (nem)

Screen Shot 2014-01-21 at 11.28.27

 

 

 

És akkor a tennivalóim:

Screen Shot 2014-01-21 at 11.00.31

(első jótanács: a nehezen megjegyezhető céloldal szűri a felhasználókat, sokan még a https lényegét sem értik. Nem lett volna egyszerűbb ez a cím? www.csekk.elmu.hu (és majd átirányítják egy secure oldalra amikor már ott van)

Ez egyszerűnek tűnik, essünk neki.

(második jótanács: Mielőtt kiküldik a levelet, végig kellett volna vezetni a folyamaton 3-4-5 egyszerű felhasználót (akiknek nincs számítógépes tapasztalata), hogy mégis mennyi idő a regisztráció létrehozása, valamint hogy hol vannak a buktatói. És odaírni hogy: “Mindössze 3 perc az ön idejéből”. Ha ennél több, akkor visszaadni a fejlesztőknek, csinálják újra, szövegezzék meg ismét)

És akkor nekiláttam (lentebb a levél ide vonatkozó része)

Screen Shot 2014-01-21 at 10.49.37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na, első olvasatra megvan mit kell csinálni? Bevallom, belassultam amikor megláttam mennyi számot és milyen kódolással toltak az arcomba. Tehát adtak egy felhasználónevet (ami egy kódsor), és bogarásszam ki az utolsó számlámról azt az azonosítót, amely (csak lejjebb van leírva) ezen számokra végződik, és tegyek elé egy F betűt (ezt minek?), majd amikor sikerült, akor adatvédelmi (???) okokból írjak be még egy ilyen hosszú kódsort, majd egyszer lehetőségem van megváltoztatni az azonosítót, és akkor a csillagozott rész az még a fentihez tartozik hogy izé…

Egy átlagon felüli felhasználónak sem egyszerű (sőt, el tudom képzelni hogy aki napi szinten használja a netet, azt annyira felbosszantja ez a folyamat, hogy itt és helyebn abbahagyja, és kéri a csekkes fizetést). Sok felhasználónak még az is gondot okoz, hogy egy kódot másoljon, és beilesszen, megpróbálják majd a 2x karakteres kódot kézzel beírni…

(harmadik jótanács: Egy ilyen komoly lépés előtt ki kellett volna kérni egy UX szakértő véleményét, bztosan javasolt volna egy 100x egyszerűbb folyamatot, valamint segített volna mindezt emészthető levélbe foglalni. Ha már úgyis van emberünknek e-mail címe, akkor azt is felhasználhatták volna…)

Nokérem, sikerrel jártam, megvan a regisztrációm, a rendszer kérte hogy változtassam meg a jelszavamat. Megváltoztattam, volt benne 4 betű, 4 szám, és egy speciális karakter. De ez nem eléggé jó, ezt a hibaüzenetet kaptam:

Screen Shot 2014-01-21 at 10.45.00

 

Naneee. Definiáljuk kérem mégis, hogy mi az hogy erősebb jelszó! Legyen benne sok bold karakter? Vagy legyen benne az hogy baszki? De komolyan!

(negyedik jótanács: A kriptikus hibaüzenetek felidegesítik a felhasználót. Oda kell írni, hogy mi az ami megfelel, és mi az ami nem. Ráadásul nem kell ám komolyabban venni magunkat mint szükséges. Ez nem egy banki belépő, itt az emberek fizetési üzeneteket kapnak, ezt  kisebb eséllyel szeretné valaki feltörni mint egy olyan banki rendszert ahol lophat is valamit.)

Ezek után érkeztem el ahhoz a ponthoz, ahol a regisztrációt kell aktiválni. A felületen tiltva van az egérgombal másolás, CSAK betűkombinációval való másolás engedélyezett. MIVAAN?

Screen Shot 2014-01-21 at 10.46.38

(ötödik jótanács: Az átlag felhasználó nem ismeri a billentyűkombinációkat, viszont megtanulta az egérrel való másolást. Ha NULLA értelme van ennek a biztonsági megoldásnak, akkor ugyan már, minek kell tiltani? ) Különben is, plain text-ben elküldték a levélben. Akkor lenne csak értelme egyáltalán használni, ha a regisztráció közben kiküldött KÜLÖN levélben kapná meg a felhasználó.)

Ezután beléptem, és megváltoztathattam a belépő nevemet.

Screen Shot 2014-01-21 at 10.47.13

Ennek van értelme, mert ezt a Pxyz kódot úgysem jegyzem meg. De ezt a lépést miért nem  jelszó után kellett betenni, miért kell közben egy aktiválás? (csak mert logikus lenne megváltoztatni a belépőnevet és a jelszót EGYSZERRE) .

(hatodik jótanács: Fenének ennyi kód. Nem lett volna egyszerűbb azt mondani: Az ön belépőneve az e-mail címe amire küldtük a levelet. A jelszava a számlán található egyedi azonosítója (képen bekarikázva hogy miről beszélünk). Ha szeretné bármelyiket (vagy mindkettőt)  megváltoztatni, kérjük tegye meg a következő 10 napban. Ha nem, akkor marad így. Helló.)

És a levél vége:

Screen Shot 2014-01-21 at 11.31.53

 

 

 

 

Lehet ám hogy félreértettem a dolgot, és igazából ez az ügyfélszolgálatuk srtressz tesztje. Kipróbálják hogy hány ideges felhasználót tudnak egyszerre telefonon kioktatni a netes biztonság kérdéskörében 🙂 Sok sikert hozzá!

De látom, nem csak a regisztrációval van a baj, hanem az oldal technikai felkészítésével is.

Tetszett?

Ajánld barátaidnak, ismerőseidnek, kollégáidnak:

 

Ha szeretnél még több ilyet, akkor lájkold Facebook oldalunkat, iratkozz fel YouTube csatornánkra és RSS csatornánkra!

3 hozzászólás

  1. “Ha ennél több, akkor visszaadni a fejlesztőknek, csinálják újra, szövegezzék meg ismét)” – ha fejelsztonek adjak vissza, konnyen ugyanez lesz az eredmeny. ahogy kesobb irod, UX kellett volna ide 🙂

    Válasz küldése
  2. Jogos a korrekció, nem a fejlesztőnek kell visszaadni 🙂

    Válasz küldése
  3. Én kb. 10 éve foglalkozom UX fejlesztéssel, és maradéktalanul egyetértek az íróval. A ker.elmu oldal már régóta ilyen katasztrófa, korábban már feladtam az ügyfélszolgálati regisztrációt náluk többször. Hogy most (már Chrome-ról is) végülis működött, az csoda. De hogy a jelszónál nem mondják el, hogy ugyanazt a számot többször egymás után nem lehet leírni, attól kiakadtam.

    Hogy az egyértelműen 80 éves kocka programozó IT részleget ráerőltetik az ügyfelekre csak azért mert ők faszom nem akarnak százalékot adni a dijnetnek meg a többinek az szimpla Magyar Parasztság.

    Válasz küldése

Hozzászólás beküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Pin It on Pinterest

ELMÜ