Mit jelent nálunk egy junior, egy medior és egy senior data pozíció?

Mit jelent nálunk egy junior, egy medior és egy senior data pozíció?

Nehéz kérdés minden helyzetben meghatározni, mik az alapvetések egy junior data pozíció esetében, honnantól mondható mediornak és mikor válik valaki seniorrá? Nem csak az évek számítanak, a tudás bővülésének az íve, a szemlélet, ahogy az ügyfelet kezeled mind fontos tényezők.

Junior data szakember

Én azt gondolom, hogy egy junior pozícióban viszonylag keveset várunk el egy szakitól.

Az évek meg a rutin

Ha már legalább egy éve használsz Google Analytics-et legalább heti szinten, akkor már van benned annyi rutin, hogy a felületen eligazodj és ha olyan riportba tévedsz, ahol még keveset jártál, azzal már nem kell bíbelődnöd, hogyan ne vesszél el az új számok értelmezése során a felületen.

Kell-e Google Tag Manager ismeret vagy más Google Marketing Platform termék?

A JabJab-nál ma már a mérések kb 98%-át Google Tag Managerrel végezzük el. Épp ezért fontos, hogy ezeknek legalább az alapjai legyenek meg.

A GTM használata elég technikaivá tud válni, de ez már inkább az a szint, ahová érdemes hamar felnőni. Nem kell semmi extrára gondolni: tag, trigger – tudod mit jelent, fel tudsz venni 1-2 alap mérőkódot és máris beljebb vagyunk.

Igazából minden más csak hab a tortán: ha otthonosabban mozogsz Google Data Studio-ban, de mondjuk a Google Tag Manager ismerek még inkább hiányosak, az is jó irány. Ritkább kompozíció, de hasonlóan tudunk gondolni a Google Optimize-ra is.

Egy egészen más történet, ha például általánosabb adatelemző oldalról jössz mondjuk SQL ismeretekkel. Még ez is olyan alap, amire elég jó lehet építeni egy junior pozíció esetében.

Vállalkozói véna

Minden területen nagyon fontos alap kvalitás. Amikor látod már szinte előre, hogy mire fog gondolni az ügyfél, mit fog kérni, mire lehet majd szüksége. Ennek a hozzáállásnak a csírája már egy junior szakemberben is meg kell, hogy legyen, hogy az évek és a sok-sok ügyfél kapcsolat során magas szintre fejlessze.

Az a bizonyos szikra

Kamasz koromban teljesen kikészültem ettől a dumától csajozás során: „nincs meg az a szikra”. Pedig felnőttként nagyon érzem ennek a fontosságát a munkában. Fontos látni a szemedben az izgatottságot, a elhivatottságot, azt, hogy tényleg szeretnék kigyúrni magad ezekben a szoftverekben.

Kipróbálnád magad junior data szakemberként nálunk?

Medior data szakember

Talán a legnehezebb belőni, mitől lesz valaki már több, mint egy junior, de még nem senior.

Az évekkel nem mindig jön a rutin

Mondhatnám azt, hogy 2-3 évnyi data-s múlt már mindenképpen erre a szintre avanzsál, de a helyzet az, hogy ha a junior szintél az a bizonyos szikra és a vállalkozói véna nincs meg vagy nem alakul ki, akkor valószínűleg 4-5 évnyi gombnyomogatás után se leszel feltétlenül a medior szinten.

Ha viszont visz a lelkesedés, 2 év alatt simán felszeded azokat az ismereteket, amikkel a medior szint már teljesíthető.

Mélyebb termékismeretek

Itt bizony már nincs mese és a mérések beállítása Google Tag Managerrel már haladó(bb) szinten megy. Nem feltétlenül mondom azt, hogy akár kisebb JavaScript kódokkal is megbirkózol, de az adatréteg, annak használata már nem okoz gondot.

Kevesebb a mentorálási igényed, de érzed, hogy azért még szükséged van figyelő, segítő csapatra, a feladatokat viszont már nagy részben önállóan elvégzed, kis hibaszázalékkal, csak azt dobod vissza, ami még hiányos az ismereteidben.

Magadra ismertél?

Senior data szakember

A tápláléklánc csúcsa, akihez bármikor lehet fordulni, reggelire méréseket eszel (bal kézzel, ha jobb kezes vagy és fordítva), ebédre riportokat elemzel, olyan a munka Veled, mint egy szép tenisz játszma: kapod a labdád, visszadod, kapsz egy másikat, visszaadot és így tovább…

Nem lehetetlen rövid időn belül sem

Igazából nem lehetetlen eljutni erre a szintre akár 2 év alatt sem, de a tapasztalataink azt mutatják, hogy 3-4 évnyi tapasztalatszerzés a natív tudáson felül nagyon sokat ad hozzá a senior szinthez. Hisz itt már csak annak van fontos prioritása, hogy gond nélkül beállíts méréseket és relatíve rövid időn belül megtaláld a tűt a szénakazalban, nem csak az számít, hogy látod az adatok után leírható hipotézist egy A/B teszthez, hanem az is, hogy kellő tapasztalatod van arról, mikor mire van/lesz szüksége egy cégnek.

Lényeglátás

Látod, mi tűnik szakmailag érdekes lehetőségnek, de el tudod engedni, ha ez az ügyfélnek egy centit se mozgatja előre a céljait.

Látod, hogy merre tart a szakma és kanyarodsz vele együtt Te is. Örömmel adod át a tudást egy ifjú padawan-nak, türelemmel mutatod meg többször is, ahol elrontotta, mert tudod, hogy Te is jártál ezen az úton.

A csúcsra és még tovább

Látod, hogy van még feljebb, de ehhez már nem elég a jó szakismeret. Olyan céghez kell bekerülni, ahol hozzáféréssel rendelkeznek azokhoz a modern eszközökhöz, ahol a fejlődésed további utakat talál.

A cégek érdekei

Munkád során két céggel találkozol: ahol csapattag vagy és az ügyfél cége. Mindkettő érdekeit látod és kezeled. Nyilván az Ügyfél érdeke az első, de ha látsz upsell lehetőséget, ami win-win minden résztvevőnek, nem hagyod parlagon. Ha látsz olyan lehetőséget, amivel a csapat lehet hatékonyabb, jobb, elmondod, bemutatod, kipróbálod.

Szívesen fejlesztenéd magad egy Google Marketing Platform Partner ügynökségnél?

Összességében – Nehéz meghúzni az éles határvonalakat

A fentieket elolvasva lehet azt érzed, hogy mindhárom szintből van benned valami. Lehet a lényeglátásod már éles, de a szakmai tudásod nem elég erős, hogy teljesen önállóan végezd el a munkát. Lehet, hogy már most kiváló Data Studio riportokat készítesz, de a mérések beállítása még mínuszos.

Ezért is nehéz nekünk is belőni, hogy egy új csapattagot hova is tegyünk senioritás tekintetében. De a fenti mankó mindig segít nekünk ebben.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink