Miután a Google kitolta 1 évvel a a Privacy Sandbox által körbe ölelt új technológiák bevezetését és a 3rd party cookie-k kivezetését, nyilvánosságra hozta, milyen ütemterv szerint szeretné tesztelni, majd bevezetni az egyes funkciókat.
Az ütemterv a Privacy Sandbox kapcsán létrehozott weboldalon érhető el, az ott található információkat a Google havi szinten tervezi frissíteni:
A Privacy Sandbox bevezetésének fázisai
Minden új Privacy Sandbox technológia bevezetését 5 fázisra osztották:
- Discussion: ennek során minden szereplő (tehát nem csak a Google) nyílt diskurzust folytat a témáról és a prototípusokról nyilvános fórumokon. Láthatóan ez a fázis kitart még ebben az évben, a hirdetések kiszolgálását leginkább érintő FLoC és FLEDGE esetében Q3 végéig.
- Testing: minden technológia első bevetésre kész, várják a visszajelzéseket a fejlesztőktől. Ez a legtöbb esetben idén év végén várható, hogy elindul. A fenti kép alapján úgy tűnik, hogy talán ennek az első két fázisnak a hossza az, amiben rugalmasabbak lehetnek, ha valahol kell még idő.
- Ready for adoption: itt jelennek meg elsőként széles körben Chrome-ban a korábban kitárgyalt és tesztelt technológiák. Még nem ezek hajtják meg a webet 100%-ban, de a böngészőben már ott van a kész fejlesztés.
- Transition period 1: minden API, minden programozói felület elérhető, bevethető, az érintett felek megkezdhetik saját működésük módosítását, igazítását. A fontosabb 3rd party szereplők (pl NextRoll, Criteo, stb) várhatóan erre az időpontra már szinte teljesen készen lesznek a fejlesztésekkel, de ha mégsem, a Google figyelni fogja, hogyan haladnak, hogy a végső váltásra akkor kerüljön sor, amikor erre már a többség felkészült
- Transition period 2: ennyi volt, aki bújt, aki nem, 3rd party cookie-k mennek, új technológiák jönnek 🙂
A legrosszabbkor, de talán mégse kell aggódnunk
Némileg aggasztó, hogy az egész folyamat vége az év egy olyan időszakára fog várhatóan esni, ami a legtöbb hirdető számára igencsak fontos. A negyedik negyedév nem csak az ecommerce világban jelentős, számos más iparágban is itt keletkezik a legtöbb bevétel. Megnyugvást jelenthet ugyanakkor, hogy a fenti ütemterv szerint ez a legutolsó fázis szinte már csak egy gombnyomásnyi műveletet jelent, addigra már mindenki készen áll majd arra, hogy a kitesztelt (!) új technológiák leváltsák a jelenlegi működést.
Mi az az OT, avagy Origin Trial?
Szemfülesek az ütemterv oldalán észrevehették, hogy a fenti 5 fázison túl megjelentek az idősoron „OT Started” és „OT Closed” feliratok is. Ezek az ún. Origin Trial-okat jelölik. Ez a módszer nem új, a Chrome böngésző fejlesztését figyelemmel követők számos origin trial-al találkozhattak már.
A módszer lényege, hogy bizonyos új funkciókat a Chrome elérhetővé tesz weboldalak (=origin) számára, így az adott weboldal látogatói „összetalálkozhatnak” ezekkel látogatásuk során. Ehhez a weboldalnak először jelentkeznie kell egy ún. token azonosító ingyenes igénylésével. A Privacy Sandboxban debütáló First Party Sets funkcióhoz például ezen az oldalon lehet ilyen tokent igényelni. A megfelelő meta tag-ek elhelyezése után elkezdheted használni az adott origin trial-t, azonban arra is figyelni kell, hogy nem minden origin trial érhető el a világon mindenhol.
A Privacy Sandbox keretein belül megjelenő új technológiák is kaptak már tehát ilyen origin trial-t és fognak is még kapni, érdemes visszanézni az ütemtervre és ahol szükséges, jelentkezni ezekre az új teszt lehetőségekre.
Akinek új még ez a Privacy Sandbox mizéria
Ha netán valakinek még új ez a téma és szeretné jobban megismerni a miérteket, az egyes új fogalmak és rövidítések mögötti jelentéseket, az javasoljuk, hogy hallgassa meg podcast adásunkat a témában, ahol Vadász Illéssel, a Google Magyarország egyik csapattagjával beszélgettünk: