Van egy ügyfelem, akit különösen szeretek, mert amit csinálok, az szakmailag is rendkívül érdekes és izgalmas. Ráadásul jó ügyfelek, hagynak dolgozni, és már három éve együtt dolgozunk.
Az elmúlt időszakban egy nagyobb account karbantartást végeztem, és leállítottam egy pár kampányt átmenetileg. A leállítás – meglepetésemre – nem csak a fizetett hirdetésekben, hanem az organikus, de még a direkt elérés forgalomban is erősen meglátszott.
Tudni kell, hogy egy ügyes SEO-s szakember kezének nyoma ott van a forgalmi analitikán, a forgalom háromnegyede organikus forgalomból érkezik. Tíz százalék direkt, plusz további tíz fizetett hirdetés. Plusz a sercli.
Vagyis amikor a fizetett hirdetések negyede leállt, akkor nem számítottam többre mint hogy 1-2 százalékkal esik majd az összforgalom. Erre lezuhant tizensok százalékkal. A grafikonokat elemezgetve ugyanazt a mintát láttam mindegyik lényeges forgalmi forrásnál: akkor esett vissza, amikor a fizetett hirdetések visszaestek.
Gondoltam minden ki fog derülni, akkor amikor elindítom újra a hirdetéseket.
És igen, a minta tovább folytatódott, de most az ellenkező irányba:
Íme (számok és név nélkül) a (kék a vizsgált időszak, zöld a viszonyítás)
A fizetett forgalom:
A direkt forgalom:
És az organikus forgalom:
Plusz a konverziók:
A lényeg azonban a számokban van:
30%-os fizetett hirdetés forgalom okozott
– 10% forgalom növekedést az organikus forgalomban
– és 6% növekedést a direkt elérésben
Vagyis minden forint amelyet a fizetett hirdetésbe fektettünk, az egyértelmű, és konverziókkal mért megtérülés mellett további konverziókat és megtérülést is hozott.
Az arány gyors felmérésem szerint 1:3.6-hoz. Vagyis 100 forint befektetett plusz költés csak a fizetett hirdetés által hozott konverziókat nézve 120-150 forint plusz bevételt hoz, viszont ha megnézzük az organikus és a direkt forgalomra gyakorolt hatását (és azok konverzióit), akkor 100 forint összesen 360 Ft-ot hoz.
Érdekes, ugyanis a hirdetések leállításának hatása ennél sokkal drasztikusabbnak tűnik, vagyis leállításkor azonnali hatásról beszélhetünk, indításkor pedig elnyúló, lassan épülő hatásról. Ha ez a feltételezés is igaz, akkor a megtérülés 3.6-os száma akár 5x-ös is lehet.
Persze – sajnos – ez a matematika nem működik minden üzletben. A téma adottságának megfelelően long tail kulcsszó stratégiát alkalmazok a hirdetésekben, soktízezer kulcsszóval hirdetve, és ezen keresztül NAGYON OLCSÓ kattintási árakat elérve.