Egyre több alkalommal, és egyre izgalmasabb területeken látom, hallok olyan üzleti megoldásokról, amelyek a régi, bajban levő modellt igyekeznek felváltani.
Ezt hívja a „bulváros” gazdasági sajtó paradigmaváltásnak.
Volt egy pár évtized, amikor alig volt újdonságnak ható üzleti modell, de ezt megtörte a fapados légitársaságok mára már prosperáló (akkor nagyon necces) modellje. A lényeg valami egészen újszerű megközelítés volt.
Azóta viszont egyre gyorsuló ütemben hallok egyre több, a régi modellt egyszerűen figyelmen kívül hagyó ötletről.
Senki nem hitte, hogy az előfizetéses zene streaming, vagy az előfizetéses online könyvtár értelmes dolog lehet. Vagy a számonkénti (digitális) eladások az albumok helyett. Vagy az olcsó, egészen olcsó appok telefonokra és gépekre. Valamint az ingyenes desktop oprendszer (OSX Mavericks – tudom, ott a linux, de annak nem volt rendes supportja, ennek van)
Valamiért azt érzem, ez a folyamat fel fog gyorsulni. Elképesztő ütemben változik a világ, és a begyökeresedett üzleti modellek egy része már nem felel meg annak amit az emberek szeretnének. És lesz egy-két vállalkozó szellemű arc, aki kitalálja majd a tutit, hogy hogyan kéne másképpen.
Mondom:
fitmob: Sokan abban látják a megfelelő üzleti modellt, hogy sok sok bérletet eladnak januárban a fittness termekbe, (többet mint amit a terem ki tudna szolgálni), hiszen úgysem jönnek az emberek olyan sűrűn mint januárban.
Erre jön ez a csapat, aki azt mondja, hogy:
Vagyis minél többet izzadsz náluk, annál olcsóbb a belépő. És igen, van ebben is logika, nem is kevés. Teret adnak az upsell-nek (van ott tuti plusz fizetős szolgáltatás, a büfétől a masszázsig, ahol a nagyobb tömeg a több vevőt jelenti. Plusz ez a hozzáállás megváltoztatja az emberek lelkiismeret furdallását (amit a ki nem használt bérlet hoz) egy másik, sokkal zsebbe vágóbb (és pozitívabb) gondolattá (ha sokat járok, spórolok, és így egészség = spórolás).
ziferblat: Probléma: Ha nincs a kávézóban WiFi, akkor az emberek máshová mennek. Ha van, akkor meg túl sok ideig maradnak. Ezt a gondot sokan úgy látták megoldandónak, hogy kiírták: „2 óránként rendelni kell egy kávét, különben sipirc haza hesszelni B+” (na jó, nem pont így, de a lényeg ez).
Reakció? Igen, az emberek utálják ezt, és elmennek máshová.
Megoldás? Nehéz, de érdekes, úgy tűnik van. Bemész a kávézóba, de csak az ott töltött időért fizetsz. Vihetsz magaddal szendvicset, ihatsz kávét vagy ehetsz sütit, de fizetni csak egy dologért kell: az ott töltött időért. Óránként 3 dollárt. (ez konkrétan nem kevés, de nem is sok, ha arra gondolsz, hogy Budapesten a parkolásért is elkérnek néhol ennyit, és az fűtetlen, őrzés nélküli hely az aszfalton…)
Sok sok startup szeretné megtalálni a jövő formabontó ötletét. Remélem sokaknak sikerül (de eközben azt is tudom, hogy a 99%-uknak nem).
Na, maradsz a jól beváltnál, vagy te is keresed az újat, az érdekeset?