A Google többszöri halasztás után tavasszal úgy frissítette a 3rd party cookie kivezetéssel kapcsolatos Privacy Sandbox idővonalát, hogy majd 2025 januárjában döntenek a pontosabb időpontokról. Úgy tűnik, hamarabb meghozták a döntést és egy jelentősen módosított pályára állnak át. De mit jelent ez a hirdetők számára?
3rd party cookie kivezetés – a nagy kihívás
A 3rd party cookiek az online hirdetések kezdete óta velünk élő technológia, ami abban segít – többek között – a hirdetési rendszereknek, hogy követni tudják a felhasználók tevékenységeit, ahogy azok weboldalról weboldalra járnak (ez az ún. cross site tracking).
A technológiát azonban több szereplő oly módon is használta, ami már nagyon ellentétes volt a felhasználók érdekeivel. Az egyre erősödő hangok a privát szféra védelmével kapcsolatban pedig arra sarkallták a Google-t, hogy követve pár kisebb böngésző példáját, kivezesse ezt a technológiát saját Chrome böngészőjében is.
A kihívás ebben az volt mindig is, hogy a Chrome böngésző elterjedtsége miatt és mivel a Google anyacégének, az Alphabetnek a hirdetési iparág megfelelő működése jelenti a bevételek jelenetős részét, a 3rd party cookie kivezetés nem lehetett egy egyszerű kapcsoló lekapcsolása. Olyan új technológiákat kellett fejleszteni, ami képes kiváltani azokat a funkciókat, amiket jelenleg a 3rd party cookiek biztosítanak úgy, hogy azok megfelelnek napjaink privacy kihívásainak.
Ezen új technológiák összefoglaló ernyője lett a Privacy Sandbox.
A végtelenségig nyúló rágógumi
Ha minden az eredeti tervek szerint alakul, már lassan 2 éve ebben az új technológiai közegben élnénk és futtatnánk kampányainkat, azonban a Google kénytelen volt többször is módosítani a kivezetés tervezett dátumán. Hol azért, mert más technológiai cégek nem tudtak elég gyorsan haladni a fejlesztésekkel, hol azért, mert különböző adatvédelmi hatóságoktól olyan visszajelzéseket kaptak, ami szerint az új Privacy Sandbox nem védi megfelelően a felhasználók adatait, így azok még nem elfogadhatóak éles üzemben. Aggályokat fogalmaztak meg kiadói oldalon is, egyes tesztek szerint a bevételek 60%-al csökkentek a 3rd party cookie tiltás után.
Az utolsó előtti szöveg a projektbe idén tavasszal ütötték be: akkor az volt a terv, hogy majd 2025 januárjában pontosítják, mikor is lesz pontosan kivezetve minden 3rd party cookie a Chrome böngészőben is.
Hamarabb, most 2024 júliusának végén belátta a Google, hogy ez a gombóc még az ő torkukon is megakadt.
3rd party cookiek: maradnak is meg nem is
Konkrétumok helyett egyelőre egy nagyon vázlatos tervet vázolt fel a Google, amely úgy tűnik, hogy egyfajta hibrid megoldást használna a jövőben a Chrome böngészőben. Eszerint a felhasználók dönthetnek majd arról, miként viselkedjen a böngésző.
Ez azonban ebben a formában még inkább csak további kérdéseket vet fel és nem feltétlenül nyugtatja meg a hirdetőket:
- Milyen formában dönthet majd a felhasználó?
- Milyen opciók közül választhat?
- Érteni fogja-e az erősen technoblabla jellegű szöveget mindenki?
És ezek még csak a leginkább triviális kérdések, amire jelenleg még nincs válaszunk. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy ezt az új, hibrid megoldást viszik most a szabályozók elé azt vizsgálva, megfelelő lehet-e ez a hatályos rendeletek és törvények betartása érdekében?
A Google jelenleg még nem dobta el a Privacy Sandboxot, a bejelentést tartalmazó blog post szerint a már lefejlesztett API-k maradnak és továbbra is fejlesztik őket hozzáadva olyan új eszközöket, mint az IP protection API, amivel a felhasználók IP címét lehet idővel elrejteni harmadik fél elől.
A legnagyobb kérdés most mégis az: a többszöri halasztás és újratervezés után ez az elköteleződés mennyire lehet hosszútávú? Van-e jövője a Privacy Sandboxnak jelen formájában? Érdemes-e invesztálni most a felkészülésbe?
Azt gondolom, hogy ha már tettünk azért, hogy minél kevésbé függjünk a 3rd party cookiektól, azt mindenképpen érdemes végig vinni. Ha még csak tervezgetünk, lehet, ezen a ponton érdemes most várni pár hónapot és megnézni, mi történik a témában idén. Q4 felé haladva amúgy is egyre kevesebb erőforrás érhető el az ilyen irányú fejlesztésekhez a legtöbb hirdetőnél.