Van merszed hozzá?

Dátum: 2014. 01. 10.


Sűrűn belefutok olyan helyzetbe, amikor azt látom, a marketinges be van sz4rva, nem mer olyat tenni, elfogadni, (de még a javaslatokból is kiveteti) ami egy kicsit is szokatlan, merész, bevállalós, újdonság. Mert az már bevált hogy mutassunk mosolygó anyukákat, vidám gyerekeket, és kutyusokat, lehetőleg mindezt egyszerre. És azzal eladható a mosóportól a hüvelygombakrémig minden sz4r.

Külön izgalmas ez amikor a szövegjavaslatainkra kapunk ilyen válaszokat:

– “Bele kéne még tenni hogy nálunk minden tiszta, világos, a szobákban van tévé és telefon, internet, és még annyit csak, hogy a pünkösdi hétvégén lesz ökörsütés az udvarban”.

Persze. Mindezt 95 karakterbe. Minek? Beleesnénk abba a hibába, hogy mindent bele alapon olyan förmedvény szöveg születne, amelyet ember nincs aki elolvasna.

Hasonló volt az a banner amely valahogy nem teljesített, de az ügyfél erővel akarta tolni. Nem volt elég az a három kattintás. Nekünk sem, de mi láttuk, hogy az első pár napban 300.000 impression mellett 3 katt az elég kevés, a második három napban pedig 1 millió impression mellé 0 katt érkezett. Persze szóltunk hogy a banner a hibás, de jött a vád, hogy valamit rosszul csinálunk, toljuk meg a kampányt… 

De vissza a témához. Ugye emlékeztek amikor a Vodafone marketingesét kipattintották, mert merészelte vicces tweet-ben cikizni a T-mobile-t? Na, az a cég a következő évtizedben nem kap olyan marketingest aki mer majd merész lenni, újítani… De megkockáztatom, a többi mobilos cégre is hatással volt ez a kirúgás.

Fura, ma egy olyan világot élünk, ahol a világ egyik legnagyobb cégének vezetője nem nagyon látható öltönyben, kikerült az életünkből hogy CSAK öltönyben lehet komolyan beszélni (kivéve persze a bankok, ahol ma is konzervatívan kell öltözködni).

Itt egy érdekes példa a beszari, bizottsági megoldásra:

A Kentucky Department of Tourism (Kentucky Turisztikai Hivatal) 600.000 dollárt költött egy hivatalos szlogenre és pozícionálásra: “Féktelen lélek” : “Kentucky az a hely ahol lélek szabadon szárnyalhat, nagy álmai teljesülnek. Szeretjük a versenyt, és ünnepeljük a bajnokainkat, kik hajlandóak a hagyományos határokon túlmenni, hogy elérjék a siker új magasságait.”

Nekem annyi jött le ebből, hogy Kentucky (itt van valami derby nem?) blablablablablabla. Tipikus beszari marketinges tozszülemény.

Persze a helyiek közül is sokan gondolták ugyanezt, és elkészíteték a saját verziójukat. Ezt: http://www.kentuckyforkentucky.com/pages/projects
Az ő szlogenjük más, ez: “Kentucky Kicks Ass”

Screen Shot 2013-05-20 at 9.31.13
És ilyen factiod-okat gyártanak: Kentucky-ban több hordó bourbon (whiskey) van mint ember.

A helyzet érdekesége hogy a helyi turisztikai hivatal nem próbálta meg erővel elnyomni őket…

Vajon melyik lett sikeresebb?

Szóval itt vagyunk. Az emberek már nem szeretik a vaskalapos kommunikációt, a világ változik, és mégis, amikor felelősség van azon amit mondunk, hirtelen mindenki elfelejti hogy magánemberként mit mondana, és nekiáll bikfanyelven* fogalmazni.

*bikfanyelv az olyan mint amikor szerződést akarsz írni, de nem vagy ügyvéd. Buta, értelmetlen mondatokat halmozol egyiket a másik után. Csak nézz meg egy rendőrt aki a TV-nek nyilatkozik.
“A sértett egyértelművé tette, hogy nem szándékozik megvállni a jogosan szerzet javaitól, erre az elkövető erőszakos cselekményt követett el rajta, melynek hatására a sértett hangjelzéssel hozta a körülöttük álló állampogárok tudomására a jogsértés tényét. A közelben álló szolgálatban levő rendőr munkatársunk intézkedést foganatosított, és a megszüntette a jogsértés tényét. E helyett:
“A támadó el akarta venni szegény embertől a telefonját, erre ő kiabálva védekezett. A közelben álló rendőr  leütötte a támadót, és bekísérte az őrsre.”

Szóval a marketingben is érvényesül a beszariság. De biztos hogy te is a beszari csapatban akarsz focizni?
megfordítom a kérdést:
Cégvezető vagy, olyan klímát biztosítasz a cégednél, hogy csak beszarik maradnak meg, vagy támogatod, felvállalod a merészebb embereket/ötleteket? Bevállalós a céged, vagy maradtok a kiskutyás / kisbabás / cicás reklámoknál?

Tetszett?

Ajánld barátaidnak, ismerőseidnek, kollégáidnak:

 

Ha szeretnél még több ilyet, akkor lájkold Facebook oldalunkat, iratkozz fel YouTube csatornánkra és RSS csatornánkra!

3 hozzászólás

  1. a Vodafone-os történet annyiban problémás, hogy ott más kárán viccelődés volt, és elméletileg ezt a policyjuk nem engedte.
    Nem feltétlen csak a marketingesek beszariak – nagyobb vállalatoknál, ahol vaskos könyvek vannak arról, mit és hogyan kell viselni, illetve viselkedni, nehéz úgy merésznek lenni, hogy valamelyik pontot ne hágja át.
    És valahol érthető, hogy a munkája megtartása fontosabb, mint egy szokatlan kreatív.
    Persze ez ettől még nem jó, és jó lenne tenni ellene valamit.
    Mert azért a nagyok is megmutatják, hogy lehet ezt szokatlanul csinálni, pl most legutóbb a Merci- Porsche, vagy a Merci-BMW rendszeres “összezördülései” (és bár a másikon poénkodnak, itt sem egy káreseményen).
    Mert a merészségnek is van egy határvonala, az etikus és erkölcsös vonalnál.
    De egyetértek. Nagyon sok a “begyöpösödött” marketinges, biztonsági játékos. És a gazdasági helyzet sem javít ezen sokat…

    Válasz küldése
    • Igen, tudom, láttam már olyan “vaskos könyvet”, és ma is elborzadok ha rágondolok. Tudom, hogy ez sokszor nem a marketinges hibája, a rendszer amiben meg kell felelnie.
      De sokszor az is a helyzet, hogy bizonytalan, és inkább “túlcenzúrázza magát”, mint hogy feszegesse a mit lehet és mit nem lehet határait.
      Néha azonban egyszerűen csak az újtól való emberi félelem az ami miatt kihagyják a ziccert.

      A merészségnek szerintem nem az etikus/nem etikus a határvonala. Nem csak úgy lehet merézset tolni, hogy valaki irányába már a vállalhatatlan közelébe ér. Lehet úgy is merésznek lenni, hogy senkit sem bántasz vele. Csak mondjuk a szokásos mosolygós háziasszony a mosóporreklámban innentől nem a mosolygós háziasszony, hanem egy mosolytalan marcona férfi (csak példa). ettől ez még nem bántó, de bevállalós (emlékszel még a Chokito reklámra? “Ronda és finom+ http://www.youtube.com/watch?v=1828HnU7-oQ&list=RDm9fkA3oXyOA

      Válasz küldése
  2. Nem gondolnám, hogy a magyarországi telefonszolgáltatók ezután ne lennének merészek, vagy ne lenne merész marketingesük. Nekem például a fenti sorok olvasásakor rögtön eszembe jutott a TV reklám, amelyben talán a piros 70-es rajtszámú autó előzte meg a kék és magenta 20-as és 30-as rajtszámú autókat. Ez szerintem TV spotként elég merész, és bár több éves reklám, azóta is a fejemben van éppen emiatt.

    Válasz küldése

Hozzászólás beküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Pin It on Pinterest

Van merszed hozzá?