Sűrűn belefutok olyan helyzetbe, amikor azt látom, a marketinges be van sz4rva, nem mer olyat tenni, elfogadni, (de még a javaslatokból is kiveteti) ami egy kicsit is szokatlan, merész, bevállalós, újdonság. Mert az már bevált hogy mutassunk mosolygó anyukákat, vidám gyerekeket, és kutyusokat, lehetőleg mindezt egyszerre. És azzal eladható a mosóportól a hüvelygombakrémig minden sz4r.
Külön izgalmas ez amikor a szövegjavaslatainkra kapunk ilyen válaszokat:
– „Bele kéne még tenni hogy nálunk minden tiszta, világos, a szobákban van tévé és telefon, internet, és még annyit csak, hogy a pünkösdi hétvégén lesz ökörsütés az udvarban”.
Persze. Mindezt 95 karakterbe. Minek? Beleesnénk abba a hibába, hogy mindent bele alapon olyan förmedvény szöveg születne, amelyet ember nincs aki elolvasna.
Hasonló volt az a banner amely valahogy nem teljesített, de az ügyfél erővel akarta tolni. Nem volt elég az a három kattintás. Nekünk sem, de mi láttuk, hogy az első pár napban 300.000 impression mellett 3 katt az elég kevés, a második három napban pedig 1 millió impression mellé 0 katt érkezett. Persze szóltunk hogy a banner a hibás, de jött a vád, hogy valamit rosszul csinálunk, toljuk meg a kampányt…
De vissza a témához. Ugye emlékeztek amikor a Vodafone marketingesét kipattintották, mert merészelte vicces tweet-ben cikizni a T-mobile-t? Na, az a cég a következő évtizedben nem kap olyan marketingest aki mer majd merész lenni, újítani… De megkockáztatom, a többi mobilos cégre is hatással volt ez a kirúgás.
Fura, ma egy olyan világot élünk, ahol a világ egyik legnagyobb cégének vezetője nem nagyon látható öltönyben, kikerült az életünkből hogy CSAK öltönyben lehet komolyan beszélni (kivéve persze a bankok, ahol ma is konzervatívan kell öltözködni).
Itt egy érdekes példa a beszari, bizottsági megoldásra:
A Kentucky Department of Tourism (Kentucky Turisztikai Hivatal) 600.000 dollárt költött egy hivatalos szlogenre és pozícionálásra: „Féktelen lélek” : „Kentucky az a hely ahol lélek szabadon szárnyalhat, nagy álmai teljesülnek. Szeretjük a versenyt, és ünnepeljük a bajnokainkat, kik hajlandóak a hagyományos határokon túlmenni, hogy elérjék a siker új magasságait.”
Nekem annyi jött le ebből, hogy Kentucky (itt van valami derby nem?) blablablablablabla. Tipikus beszari marketinges tozszülemény.
Persze a helyiek közül is sokan gondolták ugyanezt, és elkészíteték a saját verziójukat. Ezt: http://www.kentuckyforkentucky.com/pages/projects
Az ő szlogenjük más, ez: „Kentucky Kicks Ass”
És ilyen factiod-okat gyártanak: Kentucky-ban több hordó bourbon (whiskey) van mint ember.
A helyzet érdekesége hogy a helyi turisztikai hivatal nem próbálta meg erővel elnyomni őket…
Vajon melyik lett sikeresebb?
Szóval itt vagyunk. Az emberek már nem szeretik a vaskalapos kommunikációt, a világ változik, és mégis, amikor felelősség van azon amit mondunk, hirtelen mindenki elfelejti hogy magánemberként mit mondana, és nekiáll bikfanyelven* fogalmazni.
*bikfanyelv az olyan mint amikor szerződést akarsz írni, de nem vagy ügyvéd. Buta, értelmetlen mondatokat halmozol egyiket a másik után. Csak nézz meg egy rendőrt aki a TV-nek nyilatkozik.
„A sértett egyértelművé tette, hogy nem szándékozik megvállni a jogosan szerzet javaitól, erre az elkövető erőszakos cselekményt követett el rajta, melynek hatására a sértett hangjelzéssel hozta a körülöttük álló állampogárok tudomására a jogsértés tényét. A közelben álló szolgálatban levő rendőr munkatársunk intézkedést foganatosított, és a megszüntette a jogsértés tényét. E helyett:
„A támadó el akarta venni szegény embertől a telefonját, erre ő kiabálva védekezett. A közelben álló rendőr leütötte a támadót, és bekísérte az őrsre.”
Szóval a marketingben is érvényesül a beszariság. De biztos hogy te is a beszari csapatban akarsz focizni?
megfordítom a kérdést:
Cégvezető vagy, olyan klímát biztosítasz a cégednél, hogy csak beszarik maradnak meg, vagy támogatod, felvállalod a merészebb embereket/ötleteket? Bevállalós a céged, vagy maradtok a kiskutyás / kisbabás / cicás reklámoknál?